Fiets Veilig!

Slingeren op de weg, afslaan zonder de hand uit te steken, met z’n drieën naast elkaar fietsen… Veel voorkomend gedrag van kinderen in het verkeer. Dit is zowel gevaarlijk voor de kinderen als andere weggebruikers. Bij Nijland Verkeersscholen bieden wij de oplossing om kinderen meer bewust te maken van hun fietsgedrag. Fiets veilig maakt kinderen bewust van de risico’s en gevaren van hun fietsgedrag.

Hoe ziet een fiets veilig cursus eruit?

De les bestaat uit twee delen: een theoretische verkeer les en een ’ritje’ in een rijsimulator. Wij gaan klassikaal theorie geven, daarna gaan ze met groepjes van 4 a 5 personen naar de rijsimulator toe om elk even achter het stuur te zitten. Hierin kunnen ze ervaren hoe een automobilist het verkeer ervaart. Aan het eind van de cursus kennen en herkennen kinderen de gevaren op de weg tijdens het besturen van een fiets.

Fiets veilig theorie

We beginnen de dag met een theoretische verkeer les. Tijdens deze les kijken we op een actieve manier samen naar de benodigde theoriekennis. Op deze manier gaan we interactie met de kinderen aan zodat de benodigde theorie ook daadwerkelijk binnenkomt. De theorie bevat onderwerpen als gevaarherkenning en gedragsregels. Na dit theoriegedeelte zijn de kinderen in staat om de gevaren en risico’s daadwerkelijk te herkennen en hierop te reageren.

Fiets veilig simulator

Tijdens dit onderdeel testen we of de kinderen de gevaren daadwerkelijk kunnen herkennen. Elke leerling krijgt de kans om een ritje in een rijsimulator te maken. Door plaats te nemen in de rijsimulator ervaren kinderen het verkeer als automobilist. Hierdoor kunnen ze ervaren hoe automobilisten het verkeer ervaren en worden ze bewust van de gevaren.

Meer informatie?

Leerlingen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs en klas 1 van het voortgezet onderwijs bewust laten worden van hun eigen (fiets)gedrag in het verkeer? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden. Bekijk ook de video hieronder om een visueel beeld bij de cursus te krijgen.

 

 



 

WhatsApp